Nieuws en tips van Meester App

10 december 2013 - Workshop voor winnaars tweede prijs

Verslag van de workshop 'Maak je eigen app'

De iPadgroep van basisschool 'De Windhoek' in Egmond-Binnen won in 2013 de tweede prijs in de Meester App wedstrijd: een workshop-dag 'Maak je eigen app' voor de hele klas. Ze wonnen deze prijs met hun inzending 'Gepest?! Een app voor kinderen, leraren en ouders!'

Van de workshop die werd gegeven door Douwe-Sjoerd Boschman van Waag Society hebben we een stop-motion verslag gemaakt.

01 juli 2013 - Foto's Meester App Prijsuitreiking

Meester App
De foto's van de prijsuitreiking staan op Flickr.
Bekijk de foto's hier!

26 juni 2013 - Winnaars bekend!

PrijsuitreikingMeesterApp_small

Vanmiddag zijn de winnaars van Meester App bekend gemaakt. De eerste wedstrijd voor ideeën en apps in het basisonderwijs. Staatssecretaris Sander Dekker maakte de winnaars bekend. Het idee App-stel om verhalen te schrijven sleepte de 1e prijs binnen en wordt ontwikkeld tot een app. De educatieve taal game Bru-taal kwam als ‘meester app’ uit de bus en wint €5.000,-.

Basisschool de Fontein stond de hele dag in het teken van Meester App. Een groep van 30 leerlingen testte alle genomineerde apps. Een selectie van 10 ideeën werd voorgedragen aan de jury. Een diverse groep kinderen, ouders en leerkrachten deed hun best de jury te overtuigen. ’s Middags reikt staatssecretaris Sander Dekker van het Ministerie van OCW de prijzen uit: “De wedstrijd leverde meer dan 200 inzendingen op. Daar ben ik bij mee, want ook lagere scholen moeten met de tijd meegaan en wie kan er nou beter apps verzinnen dan de leerlingen zelf? Zij zijn experts en weten wat er beter en leuker kan op school.” 


Prijzen

De jury, bestaande uit Nando Bennis, Juf Jannie, Marieke van Osch en Raymond Trippe, had het niet makkelijk maar selecteerde uiteindelijk toch 3 ideeën en 3 apps. Het beste idee wordt ontwikkeld tot een app. De beste apps winnen een geldbedrag, worden getest door 5 klassen en krijgen een review op prominente onderwijswebsites. Hiermee stimuleert Meester App nieuwe ideeën voor het basisonderwijs en worden goede educatieve apps beloond.

Ideeën
1. App-stel

2. Gepest?!

3. Letterstorm

Apps
1. Bru-taal

2. Topo Nederland

3. Planetenreis

RTL Nieuws
Woensdagavond 26 juni kwam Meester App in het RTL Nieuws met de prijsuitreiking. Bekijk de uitzending hier terug.

Wil je de winnende apps downloaden? Ze staan allemaal op Eduapp.

Klik hier voor het juryrapport!

Meester App feliciteert alle winnaars en bedankt iedereen voor het insturen van de ideeën en apps!

 

 


19 juni 2013 - Nominaties bekend

600275_432015870239912_1572492450_n
In totaal kreeg ik meer dan 200 inzendingen binnen! Het was een hele klus om hier een selectie uit te maken, maar hierbij presenteer ik de 10 genomineerde ideeën en apps. Zij zullen volgende week strijden voor de jury.

Prijsuitreiking
De prijzen worden op woensdag 26 juni uitgereikt in Den Haag. Bekijk het programma hieronder. Wil je erbij zijn? Schrijf je dan hier in.

Genomineerde ideeën
1. Reken van
2. Rekenmagneet
3. LarsLeesapp
4. App-stel
5. Letterstorm
6. Detective Sluiper
7. Vraagje?
8. Sanne en Chris ontdekken...
9. World Run
10. Gepest?!

Genomineerde apps
1. Bru-taal
2. De mobiele les
3. Dikkie Durf
4. Het lettercircus
5. Tafelmonsters
6. Topo Nederland
7. Klok coach
8. Planetenreis
9. Help! Ik heb geld
10. Bieppstore

11 juni 2013 - Prijsuitreiking Meester App

8864977539_59d457fd63_o
De prijsuitreiking vindt plaats op woensdag 26 juni 2013. Wil je erbij zijn? Schrijf je dan hier in. Let op: het aantal plekken is beperkt.

Programma
14:00 Inloop
14:30 Opening door Sjamke de Voogd (VET kindercabaret)
15:00 Prijsuitreiking door staatssecretaris Sander Dekker (Ministerie van OCW)
16:00 Afsluiting en borrel

Locatie
Basisschool De Fontein
Laan van Wateringse Veld 462
2548 CK Den Haag
www.fontein.nl

Inschrijven
Schrijf je hier in voor de prijsuitreiking

Groetjes,
Meester App

28 mei 2013 - Verslag Meester App evenement

8864981007_2178a87eb6_o

Op 22 mei 2013 vond het Meester App evenement plaats in het Scheepvaartmuseum te Amsterdam. Om half twee gingen de deuren open en konden de gasten, keynotes en workshopbegeleiders ontvangen worden. Lees hieronder het verslag van het evenement.

Nadat iedereen was ontvangen en de keuze voor een workshop had gemaakt kwamen er een aantal inleidende keynotes. Als eerste kwam Daniel Lechner van eeep aan het woord gevolgd door Michael van Wetering van Kennisnet. Beiden benadrukten zij dat de afgelopen jaren steeds meer techniek bij het dagelijks leven komt kijken. Deze techniek moet goed benut worden, vooral in de educatie.

Tijdens het evenement werden er diverse workshops gegeven. De workshops van een uur werden gehouden door Wouter Sluis van Fontys, Eline Kwantes van Dromenkroon, Martin Kool van Q42 en Serge de Beer van Learning Tour. Er was ook een twee-urige workshop, deze werd gehouden door Annemieke Teune en Puck Peijnenburg van Sanoma.

De Meester App wedstrijd is op het moment nog in volle gang! Dus heb je een goed idee voor een app of heb je al een goede app gemaakt? Dan kan je tot 14 juni deze inzenden op Meester App.

Voor foto’s en andere recensies over het evenement kan er op de onderstaande links gekeken worden.

Recensies

Lesmonsters

Mediasmarties

Learningfocus

Foto’s

Klik hier voor de foto's.

18 april 2013 - Winnaars Gouden @penstaart bekend

De Gouden @penstaart is de prijs voor beste websites gemaakt voor kinderen (6-12 jaar) en door kinderen (tot 16 jaar). Dit jaar konden voor het eerst ook apps die gemaakt zijn door kinderen (tot 16 jaar) meedingen naar een Gouden @penstaart.

Op 17 april zijn bij Beeld en Geluid in Hilversum de Gouden @penstaarten & de Media Ukkie Award 2013 uitgereikt. Dit zijn de Nederlandse publieksprijzen voor de beste kinderwebsites en -apps. De winnaars zijn:

Beste Kinderwebsite:
Zapp.nl

Beste website gemaakt door kinderen:
Lifesplash.nl (Jiami Jongejan)

Beste app voor peuters en kleuters:
(te) Gekke Dierentuin (Fleur van der Weel i.s.m. Studio Kloek & Querido)

Beste app gemaakt door kinderen:
Twitquiz (Nando Bennis)

www.goudenapenstaart.nl

15 april 2013 - Open data gebruiken voor onderwijs apps

Voor het maken van onderwijs apps heb je vaak informatie nodig. Bij het maken van een topografie app is het bijvoorbeeld handig om de kaarten van Nederland te hebben met informatie over rivieren, hoogtes en bebouwing. En voor een geschiedenis app wil je bijvoorbeeld het liefste informatie van musea gebruiken. Veel van deze data is beschikbaar als open data van de overheid. Het mooie van deze open data is dat deze gebruikt kan worden zonder dat je hierover afspraken hoeft te maken met de eigenaar van de data.

Het kan ook zijn dat open data je inspireert om een app te maken. Zo heeft de Koninklijke Bibliotheek een bestand met ruim 16.000 watermerken uit boeken die gedrukt zijn tussen 1450 en 1501 in de lage landen. Het instituut voor Beeld en Geluid heeft 1500 videobanden met polygoon journalen beschikbaar gesteld. Zelfs de rijksbegroting is door het Ministerie van Financie n als open data beschikbaar gesteld. Wellicht brengen deze datasets je op een idee! Ook interessant is het om te zoeken naar combinaties van data die tot interessante inzichten kunnen leiden.

Overigens heeft Neelie Kroes vanuit de Europese Commissie aangegeven dat er komende jaren gezorgd zal worden voor nog meer open data van musea, bibliotheken en archieven. Dit betekent dat het komende jaren alleen maar nog interessanter gaat worden om op basis van open data apps voor het onderwijs te maken. Graag nodig ik iedereen uit om op data.overheid.nl op zoek te gaan naar open data die gebruikt kan worden in apps voor het onderwijs, of kan leiden tot inspiratie.

Succes!

Bij vragen, aarzel niet om contact op te nemen met Paul Suijkerbuijk, Programmamanager open data (Ministerie van Binnenlandse Zaken) via paul.suijkerbuijk@minbzk.nl.

28 maart 2013 - Apps maken in Zapplive

Prototyping on paper. Klinkt ingewikkeld? Dat is het niet! Zaterdag 30 maart liet ik in het programma Zapplive zien hoe het werkt. Twee kinderen uit het publiek tekenden hun app op papier en werkten tijdens de uitzending live aan een demo (voorbeeld) van hun idee. Op televisie kon je zien hoe de partijtjes app werkt.

Prototyping

Heb je een idee voor een app? Met protoyping kan je laten zien hoe je app eruit komt te zien. Je maakt schetsen en foto’s van de schermen van je app. Hoe ziet het startscherm er uit? Welke knoppen wil je toevoegen?

Download hier de handleiding! Als je een iPhone hebt kan je de POP-app gratis downloaden. Heb je een Android telefoon? Download dan de app Fluid!

Bekijk hieronder de uitzending van Zapplive terug

1e gedeelte

2e gedeelte

3e gedeelte

Evenementen